Educatie Fara Bullying
Un subiect care doare – bullying-ul, acel comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire, un fenomen extrem de intalnit in scoala romaneasca.
Statisticile sunt elocvente. Din pacate, la nivel european, Romania inca se situeaza pe locul 3 in ceea ce priveste bullying-ul in clasamentul celor 42 de tari in care a fost investigat fenomenul, potrivit unui raport al Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS).
Chiar daca in contextul pandemiei regulile sunt stricte acum, in licee, scoli, gradinite si crese agresiunile de orice fel sunt fenomene care nu dispar de la sine. Mai mult, fricile, anxietatea, lipsa de socializare si apropiere fizica, nevoia copiilor de a fi vazuti si valorizati fac ca anumite comportamente agresive tip bullying sa creasca pe termen lung si sa gaseasca chiar noi forme de manifestare in noul mediu scolar virtual.
Noua lege de prevenire a bullying-ului, care se aplica incepand cu septembrie 2020, ofera parghii clare pentru ca mediul scolar, fie el fizic sau virtual, sa fie sigur si placut, atat pentru copii, cat si pentru profesori. Din pacate, in Romania se stie inca prea putin despre ce este bullying-ul, ce consecinte grave poate avea asupra copiilor, cum se poate preveni bullying-ul si care sunt adevaratele cauze ale acestuia.
De asemenea, multe cadre didactice inca nu stiu ca exista o definitie a bullying-ului aliniata national cu toate institutiile implicate. Cea mai importanta prevedere a legii este ca scolile sa aiba “toleranta zero la violenta”.
Vestea buna este ca acum exista o platforma, unde cadrele didactice se pot informa despre legislatia in domeniul bullying-ului – educatiefarabullying.ro . Proiectul este conceput de Asociația Părinților Isteți în parteneriat cu Itsy Bitsy FM și Inspectoratul Școlar al Municipiului București și este finanțată de Primăria Sector 3 București cu fonduri nerambursabile de la bugetul local.
“Bullying-ul este una dintre cele mai mari provocări din mediul școlar și un factor important care influențează echilibrul emoțional al elevilor, cu un puternic impact asupra climatului școlar. De multe ori comportamentele de bullying apar încă din clasele primare, la început la un nivel subtil, crescând în intensitate cu timpul. În acest punct este deja dificil de intervenit și de schimbat rolurile însușite de elevi în dinamica de bullying. Cadrele didactice se pot simți lipsite de resurse atunci când se confruntă cu astfel de situații la clasă, iar părinții le cer soluții. Rolul nostru, al specialiștilor, este să venim în sprijinul cadrelor didactice cu resurse practice pe care le pot aplica la clasă, pentru a fi aliniate cu legea în vigoare, care cere astfel de formări profesionale tuturor cadrelor didactice.”, spune Adriana Mitu, psiholog Asociația Părinților Isteți.
Asadar, daca sunteti cadrul didactic, intrati pe platforma. Haideti sa coboram de pe acel dureros loc 3, de care va spuneam la inceput.