Ce trebuie sa inteleaga copiii despre educatia financiara
Oana Moraru, Gaspar Gyorgy, Adrian Asoltanie si Carmen Iorgulescu, patru speakeri de exceptie au vorbit la evenimentul Liber la educatie sau educatie la liber, despre educatia financiara. Iata cateva idei, zic eu, interesante de la eveniment, daca n-ati putut ajunge.
Oana Moraru a pus mare accent pe diferentele dintre noi, ca si copii si copiii de astazi. Daca noi eram invatati de catre parinti sa apreciem acumularea de bunuri, cunostinte, ca daca nu ai carte, nu ai parte, ca trebuie sa te realizezi, sa fii doctor, inginer… si cum altfel decat prin scoala?! Copiii de azi sunt diferiti. Nu mai este suficient sa-i predai lectia, trebuie sa se simta bine la ora ta, sa-i asiguri si entertainment, sa-l atragi, ca profesor. Daca profesorul nu aduce un element de noutate, daca nu le da misiuni, nu are un fel de marketing al orei, copilul se plictiseste si e neatent. Ei nu mai alearga dupa bani sau sa fie proprietarii unei locuinte sau ai unei masini.
Statistic, generatia actuala este cel mai putin probabil sa-si cumpere o casa. Tinerii de azi vor schimba 7 locuri de munca dintre care 4-5 inca nu au fost inventate. Iar 60% dintre absolventi nu profeseaza in domeniul pentru care s-au pregatit. – Oana Moraru
Ce a semnalat Oana este ca in urma unui studiu despre milionari si miliardari ai planetei, s-a constatat ca acestia provin din medii diferite, de la scoli de stat sau private, din familii diverse, insa un lucru au in comun – nu au fost cocolositi in copilarie, nu li s-au anticipat nevoile, au avut alaturi parinti care i-au lasat sa-si termine propozitiile. Nu i-au intrebat tot timpul: ti-e frig, te-ai plictisit, vrei sa te joci cu X, ti-e foame? De exemplu, nu e primit la fotbal ca e slab pe teren. Nu toti sunt buni. Aveti rabdare sa spuna ce vrea din momentul in care se declanseaza furia, tristetea! Vreau de maine sa joc mai bine fotbal, mama a stat observator, nu mi-a spus imediat care sunt conditiile. Apoi vedem cum facem sa fie altfel, mai bine. In pasul trei.
Ce inseamna sa faci bani? Sa-ti iei viata pe cont propriu, sa fii creator, sa ai si know-how, sa fii stapan pe tine. De mic se vede copilul care are contact cu vocea proprie, care este creativ.
Oana Moraru: Educatia financiara inseamna spatiu si timp acordat copilului.
Cum esuam? Cand dam copiilor mesaje contradictorii. Esti totul ok si cand ia un 7 iese monstrul din tine. Iar cuvintele care-i ranesc cel mai tare pe copii sunt cele care il indeparteaza de parinti. Suntem acolo sa dam indicatii la locul de joaca, la nisip, oriunde. Nu-i lasam sa fie creativi.
Adrian Asoltanie a vorbit despre educatia financiara a copiilor, impartindu-i pe copii in trei categorii, in functie de cum au banii: ii castiga, ii primesc, ii iau, cea din urma categorie fiind si a celor care privesc oamenii „de sus”, „plictisiti” deja de ce urmeaza sa le spuna.
Ce trebuie sa inteleaga copiii despre educatia financiara: Banii vin atunci cand oferi valoare altor oameni. – Adrian Asoltanie
Un copil n-ar trebui platit pentru ceea ce face pentru el si spatiul lui, nu platim copilul ca mananca un mar, se spala pe dinti sau citeste o carte. Adrian Asoltanie chiar a dat un exemplu de parinite care isi plateste copilul cu 1 leu pe pagina citita.
Tot Adrian Asoltanie spunea ca ar trebui sa-i invatam sa iubeasca oamenii, nu obiectele. Pana terminati acest articol de citit probabil mai apare ceva pe langa slime, squishy etc.
Asadar, este datoria noastra sa le reamintim copiilor despre lucrurile cu adevarat valoroase si care nu au legatura cu banii, cum ar fi dragostea noastra sau prietenia unui alt copil.